Αμέσως μετά την τοποθέτηση του στις 18/9/2023 ο πρόεδρος του σιδηροδρομικού τομέα και αναπληρωτής πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ Χρήστος Παπαδημητρίου υπέβαλε επίσημο αίτημα στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (ΕUROPEAN UNION AGENCY FOR RAILWAYS-ERA), όσο και στις Αρχές Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων όλων των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ώστε να παρασχεθεί άμεση συνδρομή με έμπειρα στελέχη τους στην Ελλάδα και τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ προκειμένου να καταστεί εφικτή η διερεύνηση του τραγικότερου σιδηροδρομικού δυστυχήματος στην ιστορία της χώρας, του φρικτού συμβάντος των Τεμπών της 28.2.2023.
Πράγματι αμέσως μετά την υποβολή του αιτήματος και δη από τις αρχές Οκτωβρίου του 2023, ομάδα ανώτατων ειδικών στελεχών του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ΕUROPEAN UNION AGENCY FOR RAILWAYS-ERA αποσπάστηκε στον ΕΟΔΑΣΑΑΜ με αποκλειστικό καθήκον τη διερεύνηση του δυστυχήματος των Τεμπών και την ταυτόχρονη εκπαίδευση των στελεχών του ΕΟΔΑΣΑΑΜ. Παράλληλα με άμεσες και συνεχείς ενέργειες, αιτήματα και συναντήσεις του προέδρου του σιδηροδρομικού τομέα, επιτεύχθηκε η συλλογή από τις δικαστικές αρχές, τη ΡΑΣ, τον ΟΣΕ, την Hellenic Train, τον ERA, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τις αστυνομικές και πυροσβεστικές αρχές το ΕΚΑΒ και εν γένει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς του συνόλου των στοιχείων που αφορούν στην τραγωδία των Τεμπών.
Η διερεύνηση εκκίνησε τον Οκτώβριο του 2023 από τα στελέχη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ΕUROPEAN UNION AGENCY FOR RAILWAYS-ERA), οι οποίοι παρευρίσκονται επτά μέρες κάθε μήνα έκτοτε στη χώρα μας, ενώ ο Σιδηροδρομικός Τομέας του ΕΟΔΑΣΑΑΜ ανέλαβε επίσημα την διερεύνηση του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών την 15/03/2024, με την μετάταξη του πρώτου σιδηροδρομικού διερευνητή (όπως ήταν απαραίτητο βάσει του νόμου 5014/23) και τη συγκρότηση της επιτροπής διερεύνησης του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών, η οποία απαρτίζεται από ένα στέλεχος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ (πολιτικός μηχανικός με 32 χρόνια σιδηροδρομικής εμπειρίας) και δύο εξειδικευμένα σε θέματα ασφαλείας ανώτατα στελέχη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων -ERA (πολιτικός μηχανικός PhD και βιομηχανικός ψυχολόγος αντίστοιχα). Τον Οκτώβριο του 2024 προστέθηκε στην επιτροπή ένα στέλεχος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ (πολιτικός μηχανικός με 21 χρόνια σιδηροδρομική εμπειρίας) ως αναπληρωματικό μέλος.
Η επιτροπή διερεύνησης ξεκίνησε αμέσως το έργο της και οργανώθηκαν οι επιτόπου αυτοψίες και οι συνεντεύξεις με στελέχη εμπλεκόμενων φορέων και οργανισμών. Μέχρι σήμερα, έχουν πραγματοποιηθεί περίπου 60 συνεντεύξεις με στελέχη που προέρχονται από τους εμπλεκόμενους 10 φορείς, οργανισμούς, εταιρείες και υπηρεσίες. Επίσης η επιτροπή έχει έρθει σε επαφή και συνεργάζεται με συγγενείς των θυμάτων καθώς και με πραγματογνώμονες αυτών για την διερεύνηση του ατυχήματος, ενώ δηλώνει ανοικτή και πρόθυμη να συναντηθεί ανά πάσα στιγμή με οικογένειες, νομικούς εκπροσώπους ή πραγματογνώμονες που εκπροσωπούν τα θύματα και τις οικογένειές της και έχει λάβει υπόψη της όλα τα στοιχεία που έχουν κατατεθεί από τα θύματα στις δικαστικές αρχές. Η επιτροπή έχει συνεργασία με τις δικαστικές αρχές που διενεργούν την προανάκριση (ειδικό εφέτη ανακριτή Λάρισας) και λαμβάνει τακτικά από αυτές όλο το προανακριτικό υλικό.
Κατά την διάρκεια της διερεύνησης η επιτροπή έκρινε ότι έχουν συγκεντρωθεί αρκετά στοιχεία για να δικαιολογηθεί η έκδοση μιας επείγουσας Σύστασης Ασφαλείας (2024-01RL) την 7/6/2024, με την οποία ζήτησε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη να συνεργαστούν για την εφαρμογή μιας ασφαλούς μεθοδολογίας για την επικοινωνία και την υιοθέτηση ενός μέσου που επιτρέπει την άμεση επικοινωνία ένας προς έναν μεταξύ των σταθμαρχών και των οδηγών συρμών.
Παράλληλα έχουν εκκινήσει και διεξάγονται πραγματογνωμοσύνες σε ειδικά ινστιτούτα του εξωτερικού για ειδικά θέματα που ανέκυψαν κατά τη διερεύνηση (έκρηξη μετά τη σύγκρουση και αιτιολόγηση αυτής, εξέταση καθισμάτων IC62 αναφορικά με αντιπυρικές προδιαγραφές).
Το έργο της επιτροπής πλησιάζει στην ολοκλήρωσή του και ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ δεσμεύεται ότι η τελική Έκθεση θα είναι έτοιμη έως τις 28 Φεβρουαρίου 2025, ενώ με την ολοκλήρωσή της θα παρουσιαστεί πρώτα σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και εν συνεχεία θα παρουσιαστεί δημοσίως μέσω συνέντευξης τύπου.
Επισημαίνεται ότι η διερεύνηση που διεξάγει ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ είναι ανεξάρτητη από την δικαστική έρευνα αλλά και από την έρευνα άλλων σιδηροδρομικών φορέων. Επίσης η έρευνα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ δεν αφορά την απόδοση υπαιτιότητας ή ευθύνης αλλά την έκδοση συστάσεων ασφαλείας με σκοπό την βελτίωση της ασφάλειας του σιδηροδρομικού συστήματος.
Τέλος, σημειώνουμε ότι ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ και τα στελέχη του έχουν πλήρη επίγνωση της υψηλότατης αποστολής τους που συνίσταται όχι μόνο στην πραγματική απεικόνιση όλων των αιτιών αυτής της τραγωδίας και την ανάδειξη όλων των συστημικών προβλημάτων που συνέβαλλαν στον αδόκητο χαμό 57 συνανθρώπων μας, ώστε να αποκαλυφθούν όλοι οι παράγοντες που επέφεραν αυτό το δυστύχημα, αλλά και στην επισήμανση με συστάσεις ασφαλείας όλων των σημείων εκείνων που οφείλουν να αλλάξουν και να διορθωθούν ώστε να καταστεί ο ελληνικός σιδηρόδρομος απόλυτα ασφαλής.
Η ευθύνη και το καθήκον απέναντι στους 57 νεκρούς και τις οικογένειές τους αλλά και στην ελληνική κοινωνία που θα τους θρηνεί για πάντα είναι εκείνη που καθορίζει τις ενέργειες του ΕΟΔΑΣΑΑΜ στην αναζήτηση της αλήθειας.