Skip to main content
ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ

23-12-2024 Διευκρινίσεις αναφορικά με τη μεθοδολογία και το χρόνο παρουσίασης του πορίσματος του δυστυχήματος των Τεμπών της 28.2.23

ΑΝΑΡΤΗΤΕΑ   ΑΔΑ: 9ΜΔΞ46ΝΕ1Ε-ΧΟΩ                  Δελτίο τύπου                                                                                                                           Ν.Φιλαδέλφεια    27-12- 2024    Αριθ. Πρωτ.:  Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ/ΔΤΑ1212

Διευκρινίσεις αναφορικά με τη μεθοδολογία και το χρόνο παρουσίασης του πορίσματος του δυστυχήματος των Τεμπών της 28.2.23

 

Αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων της διοίκησης του ΕΟΔΑΣΑΑΜ στις 19.9.23, έγινε επίσημο αίτημα στον ERA από τον πρόεδρο του σιδηροδρομικού τομέα για την επείγουσα άμεση συνδρομή του  στη διερεύνηση.των Τεμπών.

Η επιτροπή διερεύνησης των Τεμπών του  ΕΟΔΑΣΑΑΜ, την πλειοψηφία της οποίας αποτελούν στελέχη του ERA. ξεκίνησε επίσημα  το έργο της τον Φεβρουάριο του 2024 με την μετάταξη των πρώτων διερευνητών και οργανώθηκαν οι επιτόπου αυτοψίες και οι συνεντεύξεις με στελέχη εμπλεκόμενων φορέων και οργανισμών. Είχε προηγηθεί η ανωτέρω προσφυγή στον ERA καθώς και η έλευση των ειδικών του ERA από τον Οκτώβριο του 2023 και η συλλογή του διαθέσιμου τότε υλικού.

Μέχρι σήμερα, έχουν πραγματοποιηθεί 70 περίπου συνεντεύξεις με στελέχη που προέρχονται από τους εμπλεκόμενους 10 φορείς, οργανισμούς, εταιρείες και υπηρεσίες. Επίσης η επιτροπή έχει έρθει σε επαφή και συνεργάζεται με συγγενείς των θυμάτων καθώς και με πραγματογνώμονες αυτών για την διερεύνηση του ατυχήματος, ενώ δηλώνει ανοικτή και πρόθυμη να συναντηθεί ανά πάσα στιγμή με όσες   οικογένειες, νομικούς εκπροσώπους ή πραγματογνώμονες που εκπροσωπούν τα θύματα και τις οικογένειες τους δεν έχουν ήδη έρθει σε επαφή μαζί της και έχει λάβει υπόψη της όλα τα στοιχεία που έχουν κατατεθεί από τα θύματα στις δικαστικές αρχές και συνεχίζει να λαμβάνει  τακτικά από αυτές όλο το προανακριτικό υλικό.

Κατά την διάρκεια της διερεύνησης η επιτροπή έκρινε ότι έχουν συγκεντρωθεί αρκετά στοιχεία για να δικαιολογηθεί η έκδοση μιας επείγουσας Σύστασης Ασφαλείας (2024-01RL) την 7/6/2024, με την οποία ζήτησε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη να συνεργαστούν για την εφαρμογή μιας ασφαλούς μεθοδολογίας για την επικοινωνία και την υιοθέτηση ενός μέσου που επιτρέπει την άμεση επικοινωνία ένας προς έναν μεταξύ των σταθμαρχών και των οδηγών συρμών.

Παράλληλα έχουν εκκινήσει και διεξάγονται πραγματογνωμοσύνες σε ειδικά ινστιτούτα του εξωτερικού για ειδικά θέματα που ανέκυψαν κατά τη διερεύνηση (έκρηξη μετά τη σύγκρουση και αιτιολόγηση αυτής, εξέταση καθισμάτων αναφορικά με αντιπυρικές προδιαγραφές).

Το έργο της επιτροπής πλησιάζει στην ολοκλήρωσή του και ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ δεσμεύεται ότι η τελική Έκθεση θα παρουσιαστεί στις 27.2.2025 στις 10 πμ στην αίθουσα τύπου της ΕΣΗΕΑ, ενώ με την ολοκλήρωσή της θα παρουσιαστεί πρώτα (όχι εν όλω αλλά το τμήμα που αφορά τον καθένα)σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς .

Το πόρισμα συγγράφεται ακόμη καθώς δεν έχουν ολοκληρωθεί ειδικές πραγματογνωμοσύνες αναφορικά με σοβαρά στοιχεία που συνδέονται άρρηκτα με το δυστύχημα (αιτία έκρηξης, συμπεριφορά καθισμάτων).

Διευκρινίζουμε ότι το πόρισμα συγγράφεται στα αγγλικά (δεδομένης της σύνθεσης της επιτροπής με ειδικούς του ERA) και θα έχει μεταφραστεί στα ελληνικά πριν την παρουσίαση του στις 27.2.2025.

Η συγγραφή του πορίσματος αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη Ιανουαρίου-αρχές Φεβρουαρίου και θα ακολουθήσει η μετάφραση του στα ελληνικά

Βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας πριν την παρουσίαση του ολοκληρωμένου πορίσματος είναι επιτακτική η παρουσίαση των ευρημάτων σε κάθε ένα από τους σιδηροδρομικούς φορείς και η έκφραση τους αναφορικά με τα ευρήματα που τους αφορούν εντός ρητής προθεσμίας.

Είναι αυτονόητο ότι  αποτελεί ιερή ηθική υποχρέωση των στελεχών του ΕΟΔΑΣΑΑΜ ο οποίος εκκίνησε την διερεύνηση επίσημα  τον Φεβρουάριο του 2024 με την μετάταξη των πρώτων διερευνητών η αναζήτηςη της αλήθειας αλλά και η συντομότερη δυνατή ολοκλήρωση του πορίσματος, που οφείλεται να γίνει πριν την δεύτερη θλιβερή επέτειο αυτής της φρικτής τραγωδίας, που δεν θα λησμονηθεί ποτέ.

Ως εκ τούτου η δημοσιοποίηση της ημέρας παρουσίασης γίνεται από τώρα  ως δέσμευση των στελεχών του να έχουν ολοκληρώσει το τιτάνιο έργο τους ως τότε καταβάλλοντας προς τούτο κάθε δυνατή προσπάθεια. Αυτός είναι και ο ελάχιστος φόρος τιμής που οφείλεται από τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ στους 57 νεκρούς και τους οικείους τους.

Επισημαίνεται ότι η διερεύνηση που διεξάγει ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ είναι ανεξάρτητη από την δικαστική έρευνα αλλά και από την έρευνα άλλων σιδηροδρομικών φορέων. Επίσης η έρευνα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ δεν αφορά την απόδοση υπαιτιότητας ή ευθύνης αλλά την έκδοση συστάσεων ασφαλείας με σκοπό την βελτίωση της ασφάλειας του σιδηροδρομικού συστήματος

 

Χρήστος  Θ. Παπαδημητρίου, Δ.Ν

Αν.Πρόεδρος ΕΟΔΑΣΑΑΜ

Πρόεδρος Σιδηροδρομικού Τομέα Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ)

 

Dr Christos T.Papadimitriou

Chairman of Railway Sector      &                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Vice Chairman of Hellenic Authority for Aviation and Railway Accidents Investigation

admin

Author admin

More posts by admin